6 tips om veilig thuis te werken

Deze situatie heeft ons echter ook massaal met de neus op de feiten gedrukt: onze woningen zijn geen kantoren. Dit geldt zowel voor de infrastructuur als voor onze technologie. Met onderstaande tips hoef je je over de veiligheid alvast geen zorgen te maken. 

Veilig thuiswerken met telecommunicatie

De Dag van de Telecommunicatie bestaat al sinds 1969 en vestigt de spotlights op het belang van digitale communicatiemiddelen. De aandacht gaat hier voornamelijk naar de vitale rol die deze technologieën spelen in onze dagelijkse levens en economie. Het internet, computers, Zoom, onze smartphones, shared servers… Ze zijn niet meer weg te denken uit onze levens! 

Nog te weinig staan we echter stil bij de beveiliging van al deze technologieën. We beseffen dat we niet zonder deze middelen kunnen, maar vaak grijpen bedrijven pas in wanneer het te laat is: bij een hacking, crash of phishing aanval. Bovendien nemen de meeste bedrijven wel maatregelen binnen het kantoorgebouw, maar niet bij de thuisbureaus van medewerkers. Tijd om daar verandering in te brengen.

Tip 1: zorg dat alles up-to-date is

Logisch voor velen, maar toch schrikken we er nog steeds van hoeveel mensen updates op de lange baan schuiven of zelfs gewoon negeren. Een softwarepakket, firewall, antivirus, of zelfs je besturingssysteem (Windows of Mac OS)… Stuk voor stuk werken ze het best wanneer ze up-to-date zijn. Foutjes worden rechtgezet, functies uitgebreid, gaten in de beveiliging worden gedicht of aangepast aan nieuwe bedreigingen… Het is héél belangrijk dat je updates niet te lang uitstelt

Natuurlijk nemen die wat tijd in beslag en is het niet handig wanneer je midden in je werkdag de computer of een programma even niet kan gebruiken. Doe de update dan op het einde van je werkdag. Zo kan je de volgende ochtend met een op en top geüpdatete computer aan de slag.

Tip 2: ga veilig om met wachtwoorden

Deze vormt een rode draad door zoveel beveiligingsonderwerpen. We haalden het dan ook al aan in een eerdere blogpost: kiezen voor veilige, sterke wachtwoorden is primordiaal. Kweek ook de gewoonte om te werken met unieke wachtwoorden én wijzig ze vaak genoeg. Zo voorkom je dat bij een datalek op één login, al je logins te grabbel worden gegooid en hackers meteen al je gegevens kunnen stelen. 

Gebruik bij voorkeur ook niet enkel een wachtwoord, maar kies voor multifactor authenticatie. Meer tips nodig? Kijk dan ook even op deze blog over de bescherming van je privacy en data.

Tip 3: leer phishing herkennen en handel juist

Nog zo’n stokpaardje van onze veiligheidsexperts: overschat jezelf niet op vlak vak phishing. Veel mensen geloven dat ze valse mails of contactopnames wel zullen herkennen, maar niets is minder waar! Recente studies tonen dat cybercriminelen steeds inventiever en overtuigender worden. Ze worden bovendien ook steeds actiever! Phishing aanvallen loeren om elke hoek. Het is dan ook belangrijk dat jij en jouw team deze vorm van oplichting zo snel mogelijk leren herkennen én er juist mee leren omgaan. 

Eén ding is namelijk zeker: vroeg of laat krijgt iedereen te maken met phishing. Dankzij onze training leer je aan de hand van praktijktesten - in een veilige omgeving - phishing mails herkennen. 

 

Tip 4: kies voor betrouwbare firewall en beveiligingssoftware

Wanneer je op kantoor werkt, dan sta je er waarschijnlijk niet zo bij stil, maar bedrijven investeren veel tijd en geld in de bescherming van hun interne netwerk en toestellen. Thuis moet je die bescherming natuurlijk zelf voorzien en in de privé-sfeer wordt hier vaak een pak minder (lees: geen) aandacht aan besteed. 

Daarom is het belangrijk dat je op het toestel waarop je werkt ook zorgt dat de ingebouwde firewall juist werkt, of op z’n minst aangezet is. Bij Windows computer vind je die bij de Update & Security settings. Bij een Mac kan je die dan weer terugvinden bij “Beveiliging en Privacy” bij systeemvoorkeuren. 

Ook een antivirus pakket is geen overbodige luxe. Vaak zit dit ingebouwd in een nieuwe computer maar slechts voor beperkte tijd. Wanneer het vervolgens verloopt zien velen de (voor hen als irritant ervaren) pop-ups, maar doen ze er verder niets meer mee. Check dus zeker of jouw pakket nog actief is! 

Een ideale oplossing is natuurlijk de combinatie van beiden, zoals het Fortinet Security Fabric. Dit beschermt je volledige IT infrastructuur van A tot Z. Wil je hier meer informatie over? Aarzel dan niet ons geheel vrijblijcend te contacteren! We bekijke graag hoe het gesteld is met de beveiliging van jouw bedrijf en hoe we dat samen kunnen verbeteren in de toekomst.

Tip 5: denk na over je verbindingen

Hey, mag ik het wachtwoord van je wifi?” Moet één van de meest gestelde vragen zijn bij je thuis. 
Je wifi-netwerk kreeg een vrij random opgesteld wachtwoord mee bij de installatie door de professional van bijvoorbeeld Telenet of Proximus. Velen vinden dit wachtwoord zo onhandig dat ze het vervangen door een vrij simpel (te onthouden) passwoord, of zelfs uitschakelen. Dit is echter geen goed idee: wie toegang krijgt tot jouw netwerk, kan veel meer kwaad doen dan je op het eerste moment zou vermoeden. Kies dus altijd voor een sterk wachtwoord en een veilige wifi standaard, zoals het veelgebruikte WPA2.

Daarnaast maak je, wanneer je thuis werkt, ongetwijfeld ook contact met (de dataserver op) het kantoor. Het is belangrijk dat je ook voor deze verbinding steeds de nodige beveiliging in acht neemt. Zorg voor een encrypted verbinding met de clouddienst die je gebruikt. Verbind je met de server op kantoor, zorg dan voor een beveiligde VPN verbinding. 

Tip 6: zorg voor een noodplan / backup: cloud backup

Je kan nog zo goed je best doen, soms zit een gevaar in een klein hoekje. Voordat je het weet heb je op een onveilige link geklikt of iets dergelijks. In zo’n gevallen is het geen overbodige luxe om ook een backup (plan) te hebben. Bij het maken van een veilige backup geldt altijd de 3, 2, 1 regel: je bent het sterkst beveiligd wanneer je data opslaat in drievoud. Sla daarom je belangrijke bestanden op in de cloud en op twee verschillende mediums.
 
De cloud oplossingen van Datto zijn hier zeer sterk in, aangezien ze je backup niet enkel lokaal, maar ook in de cloud opslaan. Zo kan je altijd en overal, ook vanaf een nieuw- of vervangingstoestel aan de nodige bestanden. Heb je hier vragen over? Neem dan zeker eens contact op met onze experts. Zij leggen je graag alles in detail uit. 

Klanten getuigen

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

NICO PROVOOST - Carry Flor (zaakvoerder)

“Sofatech heeft onze volledige IT infrastructuur verzorgd, van office pakket, clouddiensten tot hardware. We werken al meerdere jaren samen met Sofatech en zijn nog steeds ...

lees meer

EVELYN VANDERMERSCH - INNI group (Boekhouding)

"We waren in 2014 op zoek naar een nieuw boekhoudpakket en hebben hiervoor diverse verdelers van verschillende boekhoudpakketten gecontacteerd. Sofatech kwam als winnaar ui...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel: het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met graagte en met een glimlach uit binnen je bedrijf. 

Door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies.

;