Odoo FAQ: alle vragen beantwoord

Sinds juli is Sofatech officieel Odoo partner. Wij zijn zeer trots op deze samenwerking met één van de meest complete erp pakketten die momenteel in de markt te vinden zijn. Toch is de tool misschien nog niet zo bekend bij het grote publiek. Daarom beantwoorden we hieronder alvast een aantal belangrijke vragen in deze Odoo FAQ

Wil je van dichterbij kennis maken met Odoo? Volg dan onze gratis webinar op 29 september van 12u tot 12u30.  Je vindt er hier meer over. Inschrijven? Dat kan via deze link.

Sofatech is Odoo partner

Wat is Odoo? 

Odoo is bedrijfssoftware die veel krachtiger is dan het gemiddelde erp pakket. Het haalt die kracht uit de combinatie van duizenden applicaties die perfect met elkaar synchroniseren. Dat zorgt ervoor dat je vrijwel elk proces binnen jouw bedrijf beheert met één tool. Gedaan dus met het aanschaffen (en onder de knie krijgen) van verschillende softwarepakketten voor verschillende taken. 

Zoek je een tool die je zowel zicht kan geven op je e-commerce en marketing als op jouw voorraadbeheer en boekhouding? Dan zit je goed met Odoo. 

Hoe werkt Odoo?

Heel eenvoudig: jij bepaalt welke modules je nodig hebt en welke niet. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen Odoo enkel te gebruiken voor financiën en facturatie, of net héél breed in te zetten voor alles van marketing tot voorraad- en websitebeheer. Vervolgens laat je die allemaal met elkaar synchroniseren en heb je alle nodige data en informatie op één plek.

Dit zorgt ervoor dat elk bedrijf zijn gading vindt binnen Odoo en je geen overbodige apps moet beheren. Je structureert alle informatie precies zoals jij het wil. Heb je hier vragen bij? Vind je in een bepaalde module niet wat je verwachtte? Geen probleem. Onze experts zijn er om jou verder te helpen. Je kan alles binnen Odoo namelijk ook nog verder aanpassen aan jouw wensen en er zijn letterlijk duizenden plugins en koppelingen mogelijk.

Voor wie is Odoo?

Eigenlijk heeft élk bedrijf baat bij Odoo. Iedereen die op zoek is naar een erp pakket om zicht te krijgen op verschillende bedrijfsprocessen kan een beroep doen op Odoo. Zoals we al meegaven kan je Odoo heel simpel houden, en bijvoorbeeld enkel gebruiken voor jouw boekhouding, of net héél uitgebreid inzetten voor alles van voorraadbeheer tot marketing. Dit modulaire pakket laat iedereen toe te kiezen wat relevant is voor zijn/haar bedrijf.

Wat kan je met Odoo?

Je beheert en krijgt zicht op alle belangrijke bedrijfsprocessen. We haalden het al even aan: Odoo biedt apps voor zowel het beheren van jouw website en webshop als voor je boekhouding, marketing, projectbeheer, HR en zoveel meer. Zo kan je Odoo inzetten om je sociale media te beheren en aan e-mailamrketing te doen, maar evengoed facturen opmaken en versturen.

Wat zijn de voordelen van Odoo?

Het belangrijkste voordeel van Odoo is ongetwijfeld de veelzijdigheid en modulariteit van dit pakket. Het helpt je met vrijwel elk bedrijfsproces, maar jij kiest altijd welke modules je belangrijk vindt en welke niet. Zo vindt elk bedrijf een ander voordeel in Odoo. Het biedt duizenden apps, modules, plugins en synchronisaties aan die stuk voor stuk aan te passen zijn aan jouw wensen.

Daarbovenop komt nog dat Odoo vrij eenvoudig onder de knie te krijgen is. De lage leercurve zorgt ervoor dat iedereen het snel onder de knie krijgt. Toch hulp nodig? Wij geven je graag een demo of diepgaande opleiding.

Wat kost Odoo?

Dat hangt af van jouw keuzes. Je betaalt namelijk per gebruiker en per module. Dat betekent dat je Odoo al kan gebruiken vanaf 18 euro per user, per maand.

Is Odoo veilig?

In tijden waarin cyber criminaliteit niet uit het nieuws weg te slaan is, vraag je je natuurlijk af of Odoo wel veilig is. Je brengt er namelijk bijzonder veel waardevolle data in samen. Wel: we kunnen je geruststellen. Odoo is een zeer veilige tool. Het is namelijk een open source softwarepakket met meer dan zeven miljoen gebruikers en duizenden developers. Dat zorgt ervoor dat er constant gesleuteld wordt aan de functies én de beveiliging.

Onze experten houden bovendien alles constant in de gaten en blijven zoeken naar nieuwe opties en updates.

Wat onderscheidt Odoo van andere tools?

Odoo zorgt ervoor dat je slechts één pakket moet aanschaffen binnen jouw bedrijf. Gedaan dus met het zoeken naar een tool voor boekhouding, één voor het beheer van je website of webshop, één voor jouw marketing, voor je facturatie etc. Odoo biedt één overkoepelende oplossing. Handig toch?

Concretere verschilt Odoo van andere erp pakketten op volgende manier:

Odoo vs SAP

SAP staat bekend als een zeer uitgebreide erp tool. Odoo biedt dezelfde opties, maar is een stuk gebruiksvriendelijker dan SAP. Je beheert alle bedrijfsprocessen, maar doet dit op een overzichtelijkere manier. Bovendien is het eenvoudiger om Odoo aan te passen aan jouw wensen én is het ook een stuk goedkoper.

 

Odoo vs salesforce

Het grootste verschil tussen Odoo en Salesforce is dat Odoo nog uitgebreider is. Deze tool biedt dan ook de combinatie van duizenden modules, apps en koppelingen. Daarbovenop is Odoo een stuk makkelijker te personaliseren én is het budgetvriendelijker. Je gebruikt Odoo al vanaf 18 euro per maand. Het is daarmee betaalbaarder dan Salesforce.

Hoe helpt Sofatech jouw bedrijf met Odoo?

Als officieel partner hebben we de nodige kennis en knowhow in huis om jou helemaal op weg te helpen met Odoo. We helpen je bepalen welke modules je nodig hebt, passen de tool aan zodat die perfect ingericht is zoals jij dat wil én zorgen ervoor dat je optimaal gebruik maakt van alle functies binnen Odoo.

Op zoek naar een doorgedreven opleiding? Wil je zeker zijn dat je alles uit Odoo haalt? Geen probleem: we geven graag demo’s en opleidingen op maat. Wij kennen het reilen en zeilen bij Vlaamse bedrijven en kmo’s en weten perfect hoe Odoo hierop kan inspelen.

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. We geven je graag advies op maat.

Klanten getuigen

IRINA - Labophar (finance & operations manager)

Dankzij Exact Online werken we efficiënter. Door de cloudoplossing kunnen we al onze data (operationeel en financieel) snel raadplegen en structureren op de manier die wij willen....

lees meer

THIBAUT DELEERSNYDER - EHS (IT manager)

Wij zijn al jaren klant bij Sofatech en zijn zeer tevreden over de snelle-, efficiënte IT-dienstverlening. Sofatech heeft een jong-, down-to-earth- en toekomstgericht team dat ...

lees meer

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel, het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met een glimlach uit binnen je bedrijf. 

;