Wat is serverbeheer en waarom zou je het uitbesteden?

Maar wat zijn servers precies? Hoe worden ze beheerd? En waarom kiezen zoveel bedrijven om dit serverbeheer uit te besteden? Dat doen we hieronder voor je uit de doeken. 

Wat is een server?

Een server is het kloppende hart van de IT bij veel bedrijven. Dit is een externe-, gedeelde opslagplek voor allerlei data, zoals jouw e-mails, documenten, software en/of andere digitale gegevens. Die informatie en software wordt centraal opgeslagen, beheerd én gedeeld met de computers (en andere toestellen) die er toegang toe verkregen. Zo wordt samenwerken, overzicht bewaren en informatie delen kinderspel, ook wanneer jouw medewerkers niet fysiek samenwerken. Handig, nu thuiswerk het nieuwe normaal is geworden.

Je kan het zien als een externe harde schijf voor jouw bedrijf. In plaats van zaken op te slaan op jouw computer of laptop. Het is geen toeval dat het Engelse werkwoord “to serve” eigenlijk “aanbieden/dienen” betekent. De data wordt je namelijk zo aangeboden vanop een andere plek. Het kan hierbij zowel gaan om een fysieke server bij jou op kantoor, maar ook evengoed om een virtuele server. Vaak wordt dan gesproken over de Cloud, omdat die server zich online bevindt (meer daarover ook in deze blogpost.

Wat is zo’n cloudserver precies?

We vermeldden het hierboven al: vandaag hoeft een server helemaal geen fysiek gegeven meer te zijn. Steeds vaker wordt vanuit de cloud gewerkt. Op zo’n moment spreken we over een datacenter. Die stelt al deze data via een internetverbinding ter beschikking van de computers waarmee het verbonden is.

Sofatech beschikt zelf over twee zo’n centers. Die laten ons toe voor al onze klanten een oplossing op maat in de cloud aan te bieden, waardoor iedereen altijd en overal toegang heeft tot zijn/haar eigen data en software. Zo’n datacenter is veilig, makkelijker op te schalen als je bedrijf groeit en bijzonder betrouwbaar. Onze klanten krijgen hier een eigen stukje opslagruimte en vullen dat naar eigen wens in. Bovendien laat dit centrale beheer ons toe efficiënter om te gaan met alle data en die ook op één plek te beschermen.

Wat is serverbeheer? Wat houdt het in?

Voor veel bedrijven is een server dus onmisbaar voor een vlotte werking. Zonder de informatie, software en documenten die hierop opgeslagen en gedeeld worden, is het voor velen moeilijk - of zelfs onmogelijk - om hun werk goed uit te voeren. Je moet dus te allen tijde voorkomen dat jouw server het begeeft, of niet vlot toegankelijk is. Bovendien is het belangrijk dat je weet dat alles goed beveiligd is tegen aanvallen van buitenaf.

Goed serverbeheer zorgt dan ook voor de continuïteit en veiligheid van jouw bedrijf en haar data. Dit beheer bestaat uit het constante onderhoud van die server en zorgt proactief voor een vlotte bereikbaarheid en goede beveiliging. Er wordt gezorgd dat alles up-to-date is, de connectie steeds veilig en vlot werkt en alle nodige toestellen toegang hebben tot de data die ze nodig hebben.

Waarom besteden bedrijven serverbeheer uit?

Er komt zeer specifieke knowhow kijken bij het onderhouden en beveiligen van een server. Vooral voor bedrijven zonder uitgebreide IT afdeling is het aangewezen om dit beheer uit te besteden aan een partnerbedrijf dat deze kennis in huis heeft.

De externe partner zorgt dan voor de opzet, de inrichting, beveiliging en het onderhoud van jouw server. Dit alles gebeurt steeds op maat van jouw bedrijf.

De voordelen van een extern serverbeheer

Een IT partner die serverbeheer ernstig neemt, zorgt er eigenlijk voor dat jij amper stilstaat bij het feit dat je over een server beschikt. De beste IT-oplossingen zijn namelijk die oplossingen die amper opvallen, net doordat ze vlekkeloos werken.

Dit houdt onder meer in dat:

  • De server zo ingericht is, dat iedereen er makkelijk alles op terugvindt. Aangezien geen twee bedrijven gelijk zijn, gebeurt dit steeds op maat van jouw specifieke wensen en manier van werken.

  • Je nooit problemen opmerkt, omdat er proactief gemonitord- en snel ingegrepen wordt.

  • Alle software steeds up-to-date is. Deze updates kunnen zorgen voor een tijdelijke onbereikbaarheid van de server. Het is belangrijk dat het ingepland wordt op een moment dat het beste past binnen jouw werkschema.

  • De beveiliging steeds actief is, en aangepast werd aan nieuwe bedreigingen. Wanneer er dan toch een veiligheidsprobleem is, wordt er meteen ingegrepen.

  • Heb je vragen of opmerkingen? Dan staat jouw partner meteen paraat met een pasklaar antwoord.

  • Groeit jouw bedrijf? Dan zorgt jouw partner voor extra capaciteit op je server, toegang voor nieuwe apparaten en advies op maat. Een server moet namelijk steeds meegroeien met jouw bedrijf.

Kortom: goed serverbeheer voorkomt frustraties, zorgt voor een vlotte werkdag én bespaart je geld. Wanneer jouw server plat ligt, kunnen jouw werknemers namelijk niet (snel) doorwerken…

Hoe Sofatech jouw bedrijf helpt met serverbeheer

Sofatech heeft doorheen de jaren een uitgebreide ervaring opgebouwd in het opzetten, onderhouden en beheren van servers voor de meest uiteenlopende bedrijven en KMO’s. Wij zorgen steeds voor:

  • Een server die perfect aansluit bij jouw manier van werken en verwachtingen. Bovendien groeit jouw server steeds mee met jouw zaak.

  • Een beveiliging van a tot z, zoals altijd.

  • Een proactieve monitoring van de werking van jouw server.
    Dreigt je capaciteit zijn maximum te bereiken? Dan nemen we alvast contact met je op. Valt de connectie weg? Dan grijpen we meteen in. Is er een update? We voeren die meteen uit!

  • Pasklare antwoorden wanneer jij vragen hebt.

  • We zorgen voor een constant onderhoud van alle technologie, zodat alles steeds optimaal functioneert.

VRAGEN? AARZEL NIET ONS TE CONTACTEREN

Klanten getuigen

IRINA - Labophar (finance & operations manager)

Dankzij Exact Online werken we efficiënter. Door de cloudoplossing kunnen we al onze data (operationeel en financieel) snel raadplegen en structureren op de manier die wij willen....

lees meer

THIBAUT DELEERSNYDER - EHS (IT manager)

Wij zijn al jaren klant bij Sofatech en zijn zeer tevreden over de snelle-, efficiënte IT-dienstverlening. Sofatech heeft een jong-, down-to-earth- en toekomstgericht team dat ...

lees meer

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel, het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met een glimlach uit binnen je bedrijf. 

;